Sugar Factory

Vrije tijd

De geschiedenis van online winkelen

Wist je dat online winkelen al 40 jaar bestaat? Voor velen kan het moeilijk zijn om de dagen te herinneren dat online maaltijden of kleding bestellen geen optie was. Het is nu immers een van de meest populaire manieren om te winkelen zonder van de ene winkel naar de andere te gaan.

Zo ontstond het

Online bestellen werd uitgevonden in 1979 door ondernemer Michael Aldrich in het Verenigd Koninkrijk en dit markeerde het begin van een nieuw tijdperk. Hij was in staat om een aangepaste huishoudelijke televisie via een telefoonlijn aan te sluiten op een real-time multi-user transactieverwerkingscomputer, zodat met slechts een telefoontje op tijd een bestelling kon worden geplaatst. Het systeem werd gewijzigd in 1980 en in 1990 werd de introductie van het world wide web de speerpunt van het online winkelen.

 

Later, in 1992, bood het bedrijf Book Stacks Unlimited, een online boekwinkel gecreëerd door Charles M., de beste winkelervaringen voor consumenten in die jaren. Drie jaar later werd Amazon opgericht. In de jaren 2000 was online winkelen voor veel bedrijven een miljoenenbusiness geworden, dus in deze snel evoluerende markt was het hard nodig om concurrerend te blijven. Middels zoekmachines hebben klanten eenvoudig toegang tot sites. Tegenwoordig zijn QR-codes ook populair. Zo kun je bijvoorbeeld naar Yutakana gaan om eten online bestellen door een QR-code te scannen.

Het huidige online winkelen

Tegenwoordig is online bestellen het speerpunt van online giganten zoals Amazon, Walmart, eBay, Apple, The Home Depot en nog zo’n 1,3 miljoen bedrijven. Dit heeft het hele online bestelproces drastisch versneld. De ontwikkeling versnelde nog eens tijdens de covid-uitbraak in 2020 die de vraag naar online winkelen enorm liet toenemen. Amazon, een van de oudste online winkels is nu het leidende online winkelbedrijf. Met de huidige online bestel- en winkelpiek vertonen de besproken ontwikkelingen geen tekenen van vertraging. We mogen dan ook verwachten dat e-commerce voortdurend slimmer en veiliger wordt.