Sugar Factory

Lifestyle

Waarom zitten er bobbels in de hoelahoep

Ben je op zoek naar een hoelahoep? Misschien denk je dat het een kwestie is van een mooie kleur uitzoeken. Maar je zult al snel ontdekken dat het iets ingewikkelder is dan dat. Want er zijn niet alleen kinderhoepels en hoepels voor volwassenen. De hoepels zijn ook afgestemd op de soort oefeningen die je gaat doen.

Verschillende soorten hoepels

Behalve een verschil in diameter, is er ook een verschil in soort hoelahoepen. Om te bepalen welke hoepel je uiteindelijk gaat gebruiken, moet je dus weten wat je precies wilt gaan doen. En voor wie de hoepel bestemd is. De hoepels voor volwassenen hebben een doorsnede vanaf honderd acht centimeter. Voor kinderen is de hoepel kleiner, de doorsnede is tussen de negentig en honderd centimeter. Wil je de hoepel voor het dansen gebruiken dan heb je vaak een ander soort hoepel nodig dan voor het fitnessen. En daarbij zal niet alleen de diameter verschillen, ook het gewicht van de hoepel is anders.

Hoelahoepen als onderdeel van je sportprogramma

Het vraagt wel wat oefening maar als je eenmaal de draai te pakken hebt, is hoelahoepen een hele leuke bezigheid. En het is ook nog een mooie manier om fit te blijven. Je traint niet alleen je rug-, buik- en bovenbeenspieren. Je verbrandt ook calorieën. Een sessie duurt vaak uit twintig minuten, waarbij je tien minuten rechtsom draait en tien minuten linksom. Totaal verbrand je dan op ongeveer tweehonderd calorieën per training. Maar dat kan nog meer worden als je kiest voor een hoelahoep met gewicht. Je maakt hiermee de oefening zwaarder. Bovendien wordt, doordat er bobbels aan de binnenkant van de hoepel zitten, tijdens het hoepelen de doorbloeding gestimuleerd en wordt je huid en het bindweefsel gemasseerd.

Bouw je hoepeltraining goed op

Een standaard hoepel weegt ongeveer vijfhonderd gram. De verzwaarde hoepel is verkrijgbaar in verschillende gewichten, van een kilo tot drie kilo. Omdat dit een redelijk groot verschil is met de standaard hoepel is het verstandig je trainingen met de verzwaarde hoelahoep geleidelijk op te bouwen. Zo kan je lichaam aan het nieuwe gewicht wennen en voorkom je dat je blessures oploopt. Op deze manier kun je nog lang profiteren van een work-out die je op ieder moment van de dag kunt doen en waar je maar wilt.